Artikel_1._Naam_en_zetel
1. De vereniging draagt de naam: Marine Watersport Vereniging en is gevestigd te Den Helder. De verkorte naam luidt: MWV.
2. De vereniging is opgericht op 17 september 1949.
Artikel_2._Doel__________
1. De vereniging heeft ten doel het bevorderen van het beoefenen van de watersport, zowel in het algemeen als van de zeil- en motorbootsport in het bijzonder, een en ander ongeacht of dit in wedstrijd- dan wel in recreatief verband geschiedt.
2. Zij tracht dit doel op niet commerciële wijze te bereiken door:
a. het beheren en exploiteren van twee jachthavens met de daarbij behorende accommodaties en voorzieningen;
b. het verlenen van diensten aan gebruikers van de jachthavens en aan de gebruikers van de pleziervaartuigen van de vereniging;
c. het beleggen van vergaderingen en andere bijeenkomsten, alsmede het organiseren van lezingen en cursussen;
d. het geven van voorlichting, informatie en adviezen aan de (buitengewone) leden, alsmede aan publiek- en privaatrechtelijke organisaties en het samenwerken met deze organisaties;
e. het organiseren van toertochten, wedstrijden en andere evenementen;
f. het onder toezicht van deskundigen (doen) bekwamen van de leden in het beoefenen van de watersport en het daartoe beschikbaar stellen van de accommodatie en andere middelen;
g. het verrichten van al hetgeen verder kan strekken tot het op wettige en geoorloofde wijze (doen) beoefenen van de watersport.
Artikel_3._Geldmiddelen
1. De inkomsten van der vereniging bestaan uit contributies van (buitengewone) leden, liggelden en vaargelden voor pleziervaartuigen, legaten, schenkingen, subsidies en andere baten.
2. De wijze van vaststelling van contributies, liggelden, vaargelden en overige tarieven, alsmede het tijdstip van de betaling der contributies, liggelden en overige aan de vereniging verschuldigde betalingen zijn geregeld in het Huishoudelijk Reglement.
Artikel_4._Verenigingsjaar
Het verenigingsjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel_5._Lidmaatschap
1. De vereniging kent gewone leden en buitengewone leden.
2. Onder een gewoon lid wordt verstaan:
a. Een meerderjarig, natuurlijk persoon, die (voormalig) werknemer is van een binnenlandse of buitenlandse defensieorganisatie en die als zodanig door het bestuur is toegelaten overeenkomstig het bepaalde in artikel 6.
b. Een meerderjarig, voormalig buitengewoon lid dat als zodanig door het bestuur is toegelaten overeenkomstig het bepaalde in artikel 6.
3. Buitengewone leden kunnen zijn:
a. Een partner lid: een meerderjarig, natuurlijk persoon, die aan hetzelfde adres met een (buitengewoon) lid samenleeft als echtgenote/echtgenoot of geregistreerd partner en die als zodanig door het bestuur als buitengewoon lid is toegelaten overeenkomstig het bepaalde in artikel 6.
b. Een jeugdlid: een minderjarig, natuurlijk persoon;die als zodanig door het bestuur als buitengewoon lid is toegelaten overeenkomstig het bepaalde in artikel 6.
c. Een meerderjarig, natuurlijk persoon, die niet op een andere wijze lid kan zijn van de vereniging en die als zodanig door het bestuur als buitengewoon lid is toegelaten overeenkomstig het bepaalde in artikel 6.
4. Waar in deze statuten wordt gesproken van:
a. Lid of leden, wordt of worden daaronder verstaan een gewoon lid of gewone leden.
b. Een buitengewoon lid of buitengewone leden, of lid of leden, wordt of worden daaronder verstaan natuurlijke mannelijke (m), -vrouwelijke (v) of -non-binaire (x) personen.
Artikel_6._Verkrijging_lidmaatschap
1. Een natuurlijk persoon dient om als (buitengewoon) lid te kunnen worden toegelaten, daartoe schriftelijk een verzoek in bij het bestuur. Het bestuur beslist bij volstrekte meerderheid van stemmen of betrokkenen als (buitengewoon) lid wordt toegelaten.
2. Bij afwijzing van toelating als (buitengewoon) lid, zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel:
a. Wordt hiervan aan betrokkene schriftelijk en met redenen omkleed mededeling gedaan.
b. Kan de betrokkene geen beroep aantekenen bij de algemene ledenvergadering.
c. Wordt betrokkene niet opnieuw toegelaten bij een eventuele nieuwe aanvraag.
3. Een buitengewoon lid dat tenminste vijf opeenvolgende jaren de vereniging actief in haar doel heeft gesteund dient om als lid, zoals bedoeld in artikel 5 lid 2 onder b, te kunnen worden toegelaten, daartoe schriftelijk een verzoek in bij het bestuur. Deze lidmaatschapsaanvraag moet schriftelijk worden ondersteund door twee of meer leden.
4. Een jeugdlid:
a. Dat meerderjarig is geworden, wordt met ingang van het volgende verenigingsjaar aangemerkt als buitengewoon lid, zoals bedoeld in artikel 5 lid 3 onder c.
b. Dat werknemer is van een binnenlandse of buitenlandse defensieorganisatie en meerderjarig is geworden, wordt met ingang van het volgende verenigingsjaar aangemerkt als lid, zoals bedoeld in artikel 5 lid 2 onder a.
5. Na het overlijden van een (buitengewoon) lid wordt de status van het partnerlid met ingang van het volgende verenigingsjaar gewijzigd naar buitengewoon lid, zoals bedoeld in artikel 5 lid 3 onder c.
6. Ieder (buitengewoon) lid is verplicht aan het bestuur zijn adres, e-mailadres en telefoonnummer als mede de wijzigingen daarin schriftelijk of digitaal op te geven met als doel opneming in het ledenregister. Tevens houdt het bekend stellen van deze gegevens in dat een (buitengewoon) lid toestemming geeft om alle kennisgevingen en mededelingen, alsmede oproepingen voor een vergadering langs digitale weg toegezonden te krijgen.
7. In het register worden alleen die gegevens bijgehouden, die voor het realiseren van het doel van de vereniging noodzakelijk zijn. Het bestuur kan, na een voorafgaand besluit van de algemene ledenvergadering, geregistreerde gegevens aan derden verstrekken, behalve van het (buitengewoon) lid dat tegen deze verstrekking bij het bestuur schriftelijk of digitaal bezwaar heeft gemaakt. Het recht op bezwaar geldt niet voor de noodzakelijk door de vereniging aan derden te verstrekken gegevens en gegevens die aan overheden/publiekrechtelijke instellingen dienen te worden verstrekt in verband met een wettelijke verplichting.
8. Het bestuur kan het ledenregister van de vereniging ter inzage van de (buitengewone) leden voorleggen voor zover het hun eigen gegevens betreft.
Artikel_7._Rechten_en_plichten der leden
1. Leden die niet zijn geschorst:
a. Hebben toegang tot de algemene ledenvergadering en hebben daar ieder één stem. Buitengewone leden hebben toegang tot de algemene ledenvergadering, maar hebben geen stemrecht.
b. Hebben het recht voorstellen in te dienen voor behandeling in de algemene ledenvergadering. Een voorstel moet tenminste 28 dagen voor de datum van de bijeengeroepen algemene ledenvergadering schriftelijk of digitaal, duidelijk geformuleerd, worden ingediend bij het bestuur.
2. Buitengewone leden die niet zijn geschorst:
a. Hebben toegang tot de algemene ledenvergadering, maar hebben geen stemrecht.
b. Hebben geen recht voorstellen in te dienen voor behandeling in de algemene ledenvergadering.
3. Een geschorst (buitengewoon) lid heeft, op grond van artikel 8 lid 4, toegang tot de algemene ledenvergadering waarin het besluit tot schorsing wordt behandeld en is bevoegd daarover het woord te voeren.
4. (Buitengewone) leden zijn verplicht tot naleving van het bepaalde in de statuten en de reglementen, mede inhoudende de plicht tot naleving van de besluiten van de algemene ledenvergadering, alsmede van het bestuur, de commissies en de havenmeester(s), voor zover deze besluiten voortvloeien uit een door de algemene ledenvergadering daartoe verleende bevoegdheid.
Artikel_8._Beëindiging lidmaatschap en schorsing
1. Het lidmaatschap eindigt:
a. Door het overlijden van een (buitengewoon)lid.
b. Door schriftelijke opzegging door een (buitengewoon) lid tegen het einde van een verenigingsjaar, indien deze vóór één december van dat jaar door het bestuur is ontvangen. Ingeval een opzegging niet tijdig heeft plaatsgevonden, loopt het lidmaatschap door tot het einde van het daaropvolgende verenigingsjaar.
c. door schriftelijke opzegging door het bestuur tegen het einde van een verenigingsjaar en met inachtneming van een opzegtermijn van een maand:
1) Indien het (buitengewone) lid niet (meer) voldoet aan de verplichtingen die voortvloeien uit het lidmaatschap.
2) Indien het (buitengewone) lid heeft opgehouden aan de door de statuten voor het lidmaatschap gestelde vereisten te voldoen.
3) Wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet verlangd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.
d. Door schriftelijke mededeling van ontzetting (royement) uit het lidmaatschap door het bestuur van het (buitengewone) lid:
1) Dat handelt in strijd met de statuten, de reglementen, of de besluiten van de vereniging.
2) Dat anderszins de belangen van de vereniging en/of haar leden schaadt.
2. Het besluit van het bestuur tot opzegging van het lidmaatschap wordt betrokkene schriftelijk en met redenen omkleed medegedeeld.
3. Het besluit van het bestuur tot ontzetting uit het lidmaatschap wordt betrokkene schriftelijk en met redenen omkleed medegedeeld, waarna betrokkene zijn rechten als (buitengewoon) lid niet kan uitoefenen en geen functie in de vereniging (meer) kan bekleden.
4. Tegen een besluit van het bestuur tot opzegging van of tot ontzetting uit het lidmaatschap kan betrokkene binnen één maand na de ontvangst van de mededeling daarvan beroep aantekenen bij de algemene ledenvergadering.
5. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het (buitengewoon) lid, dat ontzet is uit het lidmaatschap, geschorst.
6. De algemene ledenvergadering beslist op voormeld beroep tegen het besluit tot opzegging van of tot ontzetting uit het lidmaatschap bij volstrekte meerderheid van de schriftelijk en geldig uitgebrachte stemmen.
Artikel_9._Bestuur_______
1. Het bestuur van de vereniging bestaat uit een oneven aantal van tenminste drie natuurlijke personen, die de functies vervullen van onderscheidenlijk voorzitter, secretaris en penningmeester. Met inachtneming van hetgeen in de volgende leden van dit artikel is bepaald, wordt het aantal leden van het bestuur vastgesteld door de algemene ledenvergadering.
2. De leden van het bestuur van de vereniging worden uit de leden gekozen en benoemd door de algemene ledenvergadering:
a. Na een voordracht, opgesteld door het bestuur. In het geval dat er geen tegenkandidaten zijn voorgedragen, wordt de benoeming van het voorgedragen bestuurslid door de algemene ledenvergadering bekrachtigd.
b. Na een voordracht van één of meer leden, die uiterlijk zeven dagen voor de algemene ledenvergadering schriftelijk bij het bestuur is ingediend, onder overlegging van een schriftelijke verklaring van de kandidaat, dat deze met zijn kandidaatstelling instemt.
c. Buitengewone leden kunnen niet worden gekozen.
3. De leden van het bestuur worden door de algemene ledenvergadering gekozen en benoemd met volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen. Indien geen volstrekte meerderheid wordt verkregen, wordt er gestemd op de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben gekregen. Staken dan de stemmen, dan beslist het lot.
4. De leden van het bestuur worden gekozen en benoemd voor de duur van ten hoogste drie jaren en treden af volgens een door het bestuur opgemaakt rooster. De leden van het bestuur, die volgens dit rooster aftreden, kunnen terstond voor een volgende periode van drie jaren worden herkozen en herbenoemd.
5. Het bestuur kiest en benoemt uit zijn midden de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.
6. Eventuele tussentijdse vacatures in het bestuur kunnen opnieuw worden vervuld en worden benoemd in de eerstvolgende algemene ledenvergadering. Een tussentijds benoemd bestuurslid neemt in het rooster van aftreden de plaats van zijn voorganger in.
7. Ieder bestuurslid is jegens de vereniging gehouden tot een behoorlijke vervulling van de aan hem opgedragen en door hem aanvaarde taak. De functies van de bestuursleden worden in het Huishoudelijk Reglement geregeld.
Artikel_10._Taken_en_bevoegdheden bestuur
1. Het bestuur bestuurt de vereniging met inachtneming van het bepaalde in de statuten en reglementen en legt daaromtrent verantwoording af aan de algemene ledenvergadering. Bij het vervullen van hun taken richten de bestuursleden zich op het belang van de vereniging.
2. Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging. Bovendien kunnen minimaal twee leden van het bestuur gezamenlijk, waaronder in ieder geval de voorzitter, de secretaris of de penningmeester, de vereniging in en buiten rechte vertegenwoordigen en dientengevolge binden, mits de financiële gevolgen daarvan zijn voorzien in de begroting.
3. Het bestuur is niet bevoegd te besluiten tot het aangaan van arbeidsovereenkomsten, overeenkomsten voor het (ver-)bouwen van accommodaties van de vereniging, overeenkomsten van geldlening en overeenkomsten tot het verkrijgen, het vervreemden en het bezwaren van registergoederen en pleziervaartuigen, tenzij de algemene ledenvergadering daarmee heeft ingestemd met een volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
4. Het instellen van rechtsvorderingen behoeft eveneens de voorafgaande instemming van de algemene ledenvergadering, tenzij het spoedeisende en/of eenvoudige zaken betreft.
5. Het bestuur is bevoegd onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taak te doen uitvoeren door commissies en door de havenmeester(s), die door het bestuur worden benoemd.
6. Het bestuur kan besluiten tot het verlenen van een volmacht aan één of meer bestuursleden, alsook aan derden binnen de vereniging, om de vereniging binnen de grenzen van die volmacht te vertegenwoordigen.
7. Indien het aantal leden van het bestuur beneden het in artikel 9 lid 1 bedoelde aantal is gedaald, blijft het bestuur bevoegd, met dien verstande dat het dient te bevorderen dat in bestaande vacatures zo spoedig mogelijk wordt voorzien.
8. Een bestuurslid neemt niet deel aan de beraadslagingen en de besluitvorming tijdens een vergadering van het bestuur ingeval hij daarbij een direct of indirect persoonlijk belang heeft dat tegenstrijdig is met het belang van de vereniging. Het desbetreffende bestuurslid heeft, onverminderd het bepaalde in de vorige volzin, wel het recht de desbetreffende vergadering van het bestuur bij te wonen. Wanneer op grond van het bepaalde in de eerste volzin van dit lid geen enkel bestuurslid aan de besluitvorming kan deelnemen, wordt het besluit zo nodig voorgelegd aan de algemene ledenvergadering.
Artikel_11._Beëindiging en defungeren lidmaatschap bestuur
1. Het lidmaatschap van het bestuur eindigt:
a. Door beëindiging van het lidmaatschap van de vereniging, zoals bepaald in artikel 8.
b. Na ommekomst van de periode voor de duur waarvan het bestuurslid is benoemd.
c. Door het opzeggen of ontslag nemen van het bestuurslid, met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden.
d. Door ontslag door de algemene ledenvergadering.
e. Wanneer het bestuurslid failliet wordt verklaard of anderszins het vrije beheer over zijn vermogen verliest.
2. Een bestuurslid kan te allen tijde door de algemene ledenvergadering worden geschorst of ontslagen. Een schorsing, die niet binnen drie maanden wordt gevolgd door een besluit tot ontslag, eindigt door het verloop van die termijn.
3. Een schorsing dan wel een ontslag, als bedoeld in lid 2 van dit artikel, kan slechts worden genomen met een volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
4. Ingeval van ontstentenis of belet van een of meer bestuursleden berust het bestuur bij de overgebleven bestuursleden. Ingeval van ontstentenis of belet van alle bestuursleden of het enige bestuurslid berust het bestuur tijdelijk bij één of meer (jaarlijks) door de algemene ledenvergadering aan te wijzen natuurlijke personen. Voor de gedurende deze periode verrichte bestuursdaden worden de aangewezen personen met een bestuurslid gelijkgesteld.
5. Onder ontstentenis of belet wordt in deze statuten verstaan:
a. Schorsing, ontslag.
b. Ziekte, verlies wilsbekwaamheid.
c. Onbereikbaarheid.
In de gevallen onder sub b en c is sprake van ontstentenis of belet wanneer er gedurende de termijn van dertig dagen de mogelijkheid van contact tussen een bestuurslid en de vereniging niet aanwezig is, tenzij het bestuur in een voorkomend geval een andere termijn vaststelt.
Artikel_12._Algemene_ledenvergadering
1. Aan de algemene ledenvergadering komen alle bevoegdheden van de vereniging toe, die niet door de wet of de statuten aan het bestuur zijn opgedragen.
2. Jaarlijks, binnen zes maanden na afloop van het verenigingsjaar, wordt in het voorjaar door het bestuur de algemene ledenvergadering bijeengeroepen, waarin het bestuur rekening en verantwoording aflegt over het gevoerde beleid en bestuur, alsmede over de financiële jaarstukken (balans en staat van inkomsten en uitgaven) van het afgelopen verenigingsjaar.
3. Het bestuur roept jaarlijks in het najaar een tweede algemene ledenvergadering bijeen, waarin het bestuur de begroting voor het komende verenigingsjaar aan de algemene ledenvergadering voorlegt.
4. Het bestuur kan voorts, zo dikwijls als zij dat nodig acht, een algemene ledenvergadering bijeenroepen.
5. Het bestuur is verplicht een algemene ledenvergadering bijeen te roepen binnen vier weken na een schriftelijk en met redenen omkleed verzoek daartoe van tenminste twintig stemgerechtigde leden. Indien door het bestuur na veertien dagen geen gevolg is gegeven aan dit verzoek, kunnen de verzoekers zelf de algemene ledenvergadering bijeen roepen en in de leiding van die algemene ledenvergadering voorzien.
6. De oproeping voor de algemene ledenvergadering geschiedt schriftelijk of digitaal en tenminste veertien dagen voor de dag van de vergadering onder vermelding van de te behandelen agendapunten. Andere dan de vermelde agendapunten worden niet behandeld, tenzij het bestuur heeft ingestemd met het behandelen van agendapunten, die tenminste zeven werkdagen voor de vergadering schriftelijk of digitaal zijn ingediend bij het bestuur.
7. In spoedeisende gevallen heeft het bestuur het recht, in afwijking van het bepaalde in lid 6 van dit artikel, een algemene ledenvergadering bijeen te roepen op een termijn van tenminste zeven dagen.
8. De algemene ledenvergadering in het voorjaar, genoemd in lid 2 van dit artikel, dechargeert het bestuur van het gevoerde beleid en bestuur en verleent goedkeuring aan de daartoe opgemaakte financiële jaarstukken van het afgelopen verenigingsjaar. In de algemene ledenvergadering in het najaar, genoemd in lid 3 van dit artikel, wordt de begroting voor het komende verenigingsjaar vastgesteld.
9. De algemene ledenvergadering, genoemd in lid 2 van dit artikel, benoemt jaarlijks een kascommissie, die bestaat uit drie leden, die (buitengewoon) lid zijn van de vereniging en geen deel uitmaken van het bestuur.
10. Besluiten van de algemene ledenvergadering worden genomen bij volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen. Een lid, dat niet is geschorst of ontzet, kan voor ten hoogste één afwezig lid bij schriftelijke volmacht stemmen.
11. Ieder bestuurslid heeft het recht, voorafgaand aan de besluitvorming, de algemene ledenvergadering te adviseren over het te nemen besluit.
12. In de algemene ledenvergadering geschiedt het stemmen over personen schriftelijk en over zaken mondeling, tenzij de voorzitter een andere wijze van stemmen bepaalt of toelaat.
13. Het bestuur kan, al of niet gedwongen door externe omstandigheden, besluiten tot het houden van een digitale in plaats van een fysieke algemene ledenvergadering, tenzij de volstrekte meerderheid van de leden zich daartegen verzet. Ook kan het bestuur besluiten dat leden door middel van een digitaal communicatiemiddel aan de algemene ledenvergadering kunnen deelnemen, daarin het woord te voeren en het stemrecht uit te oefenen. Het gebruik of gebruik kunnen maken van het digitale communicatiemiddel komt voor risico van het lid.
14. Voor de toepassing van lid 13 van dit artikel is vereist dat het lid via het digitale communicatiemiddel kan worden geïdentificeerd, rechtstreeks kan kennisnemen van de verhandelingen ter vergadering en het stemrecht kan uitoefenen. Door het bestuur kunnen voorwaarden worden gesteld aan het gebruik van het digitale communicatiemiddel. Indien het bestuur besluit voorwaarden te stellen, worden deze voorwaarden bij de oproeping van de algemene ledenvergadering bekend gemaakt.
15. Het bestuur kan besluiten dat een stemgerechtigd lid bevoegd is zijn stem voorafgaand aan de algemene ledenvergadering via een digitaal communicatiemiddel uit te brengen. Het op deze wijze stemmen is slechts toegestaan nadat de algemene ledenvergadering is bijeengeroepen, doch nooit eerder dan op de veertiende dag voor die vergadering en nooit later dan op de dag vóór die vergadering. Een stemgerechtigd lid dat op deze wijze zijn stem heeft uitgebracht, kan zijn stem niet herroepen. Evenmin kan hij op de algemene ledenvergadering opnieuw zijn stem uitbrengen.
16. De algemene ledenvergadering is bevoegd bij reglement voorwaarden te stellen aan het gebruik van digitale communicatiemiddelen. Ingeval de algemene ledenvergadering van deze bevoegdheid gebruik heeft gemaakt, worden de voorwaarden bij de oproeping bekend gemaakt.
Artikel_13._Reglementen
1. Het Huishoudelijk Reglement en de wijzigingen daarin worden vastgesteld door de algemene ledenvergadering met volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
2. De algemene ledenvergadering stelt voorts reglementen vast voor alle zaken, die nadere regeling behoeven. De vaststelling van een reglement of van een wijziging daarin geschiedt bij volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen. Bepalingen in reglementen, die strijdig zijn met de wet of de statuten, zijn niet bindend.
3. Een voorstel tot wijziging van het Huishoudelijk Reglement of van een ander reglement wordt door het bestuur tenminste veertien dagen voor de algemene ledenvergadering schriftelijk of digitaal aan de leden toegezonden.
Artikel_14._Wijziging_statuten
1. Besluiten tot wijziging van de statuten worden genomen in een algemene ledenvergadering met inachtneming van de volgende bepalingen:
a. In de oproeping tot de algemene ledenvergadering wordt vermeld dat in die vergadering een voorstel tot wijziging van de statuten aan de orde wordt gesteld.
b. Een voorstel tot wijziging van de statuten wordt schriftelijk of digitaal ingediend door het bestuur of door tenminste twintig stemgerechtigde leden.
c. Een voorstel tot wijziging van de statuten wordt tenminste veertien dagen voor de algemene ledenvergadering schriftelijk of digitaal aan de leden toegezonden.
d. Het besluit tot wijziging van de statuten wordt genomen door de algemene ledenvergadering met een volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
2. Wijzigingen in de statuten treden niet in werking dan nadat deze bij notariële akte zijn verleden.
3. Het bestuur deponeert een authentiek afschrift van de akte van statutenwijziging, alsmede een volledig doorlopende tekst van de gewijzigde statuten ten kantore van het door de Kamer van Koophandel gehouden handelsregister.
Artikel_15._Ontbinding van de vereniging
1. De vereniging wordt ontbonden door een besluit van de algemene ledenvergadering met overeenkomstige toepassing van het bepaalde in artikel 14 lid 1.
2. Indien bij een besluit tot ontbinding van de vereniging te dien aanzien geen vereffenaars zijn aangewezen, geschiedt de vereffening door het bestuur.
3. Na de ontbinding blijft de vereniging voortbestaan, voor zover dit tot vereffening van haar zaken en/of vermogen nodig is.
4. De algemene ledenvergadering kan besluiten een eventueel positief liquidatiesaldo te verdelen onder de leden van de vereniging, voor zover deze leden al hun verplichtingen jegens de vereniging hebben voldaan.
5. Een eventueel positief liquidatiesaldo kan ook worden aangewend voor door de algemene ledenvergadering te bepalen doeleinden, die het meest met het doel van de vereniging overeenstemmen.
6. Bij gebreke van zodanige besluiten van de algemene ledenvergadering als bedoeld in de leden 4 en 5 van dit artikel wordt door de vereffenaars op overeenkomstige wijze bestemming gegeven aan het liquidatiesaldo.
Artikel_16._Slotbepaling
In gevallen, waarin de wet, de statuten of de reglementen niet voorzien, beslist het bestuur en legt daarover verantwoording af aan de algemene ledenvergadering.
Aldus vastgesteld en goedgekeurd door de algemene ledenvergadering, gehouden op 23 maart 2023 te Den Helder, notarieel verleden op 25 mei 2023 en ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel